Hoogbegaafd of gewoon zichzelf? Waarom we liever verder kijken..
📍 Een kritische blik op drempeldiagnostiek bij kinderen met hoge intelligentiescores. In de praktijk zien we het regelmatig...
Wat ze hoorde, was iets heel anders…
📍 Over taal, interpretatie en de kracht van woorden in diagnostiek. In supervisie komt het thema taal regelmatig terug. Niet...
🔍 Is een format echt de sleutel tot een goed diagnostisch verslag?
📍 Een vraag die we vaak horen in supervisie – en die raakt aan hoe je naar diagnostiek kijkt. In de praktijk zien we dat formats...
Wij werken niet meer met diagnoses
📍 Wat er misgaat als geen diagnose betekent: geen onderzoek. Dat hoorde Joep (14) samen met zijn ouders toen ze – na anderhalf...
🧠 Het Casusboek Kinderneuropsychologie
🧠 Het Casusboek Kinderneuropsychologie is verschenen 🧠 Het Casusboek Kinderneuropsychologie is verschenen - het eerste...
Hoe representatief zijn testresultaten eigenlijk
In de praktijk krijgen we vaak de vraag: “Zijn deze scores wel representatief?” Soms van cliënten of ouders, maar zeker ook van...
Hoeveel zegt een intelligentiescore écht over schoolsucces?
📍 Een logische, maar eenzijdige verwachting onder ouders, scholen en professionals – maar hoe zit het echt? Een...
🎙️ We zijn begonnen!
Na veel plannen, sparren en smachtend stilstaande microfoons is het zover: we delen onze ideeën, inzichten en...
Blended traject bij Youz Enschede: Van Inzicht naar Implementatie in Diagnostiek
Voor Youz Enschede hebben we een blended module ontwikkeld, bestaande uit online masterclasses, een live workshop en verdiepende...
Diagnostiek versterken op teamniveau – zo deden we dat bij GGz Centraal
📍 Incompany-begeleiding met impact: visie, verdieping en praktijk. Hoe vergroot je de kennis en vaardigheden van je...
Past het niveau bij het kind, of moet het kind zich aanpassen aan het niveau?
📍 Een veelvoorkomende vraag in supervisie – en zelden een eenduidig antwoord. In supervisie duikt regelmatig het vraagstuk op: 📌...
Is mijn kind hoogbegaafd?
Waarom één IQ-score niet het hele verhaal vertelt. Het probleem Een moeder komt binnen met haar zoon. Slim, snel van begrip,...
Efficiëntie en Kwaliteit in Diagnostiek: Samenwerking met de Studentpraktijk Amsterdam
Bij de Studentpraktijk Amsterdam hebben we het team ondersteund bij het efficiënter inrichten van hun diagnostiche proces,...
Wat als trauma geen diagnose heeft, maar wél alles beïnvloedt?
Over het herkennen van trauma in de diagnostische cyclus. Het probleem Een meisje van 14 jaar komt binnen met angstklachten,...
Verbetering van verslaglegging in de medisch psychologische context
Bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis, onderdeel van het UMC Utrecht, hebben we een meerdaagse in-company training gegeven. De...