📍 Een logische, maar eenzijdige verwachting onder ouders, scholen en professionals – maar hoe zit het echt?
Een intelligentiescore wordt nog vaak gezien als dé voorspeller van schoolprestaties. Ouders stellen vragen als:
“Zegt deze IQ-score genoeg over welk niveau past?”
“Kan hij wel naar havo met een score van 95?”
“Ze scoort hoog – waarom gaat het dan toch niet vanzelf op school?”
Logische vragen. Maar we weten: het antwoord ligt zelden in het cijfer alleen.
🎓 Wat zegt de wetenschap?
We doken in de literatuur en vonden een duidelijk patroon: ja, er is een verband tussen intelligentie en schoolsucces. Maar dat verband is niet zo sterk en eenduidig als vaak gedacht wordt.
Andere factoren spelen een minstens zo grote rol:
- Schoolhouding en motivatie
- Werkhouding en executieve functies
- Omgevingsinvloeden, zoals thuissituatie en klasdynamiek
- Zelfbeeld, stressgevoeligheid en veerkracht
- De mate van aansluiting tussen leerstijl en onderwijsaanpak
Met andere woorden: een prestatie op een intelligentietest geeft alleen richting als je ook deze factoren meeneemt.
🧭 Zo kijken wij ernaar
Bij Breinwijzers gebruiken we intelligentiescores als onderdeel van een breder profiel. We kijken vooral naar de verhoudingen van onderliggende cognitieve vaardigheden, naar de context van het kind of de jongere, én naar de factoren die ontwikkeling in de weg kunnen staan of juist versterken.
Want het doel is niet om te onderkennen, maar om te begrijpen:
Wat werkt? Wat belemmert? En wat is er nodig om tot leren te komen?
Zo maken we diagnostiek betekenisvol – en bruikbaar!